התמכרות למין: סקירה כללית

התמכרות למין: סקירה כללית

מספר מילים 539

https://www.sexlivuy.com/
התמכרות למין היא הפרעה נפשית חמורה המאופיינת בהתמקדות אינטנסיבית בחיפוש ועיסוק בהתנהגויות מיניות, למרות ההשלכות השליליות. זוהי התמכרות תהליכית, כלומר מדובר בתגמול רגשות של הנאה, בריחה והקלה מההתנהגות הכפייתית. למרות שלעתים קרובות מבלבלים אותה עם היפרסקסואליות או הפקרות, השתיים הן אבחנות נפרדות.

מהי התמכרות למין?

התמכרות למין מתארת מגוון של התנהגויות מיניות כפייתיות שחוזרות על עצמן לעתים קרובות, ללא קשר להשפעתן על חייו האישיים או בריאותו של הפרט. הפרעה זו מתבטאת בדרך כלל ככפייה או כאובססיה לחפש סיפוק מיני, גם כאשר הדבר גורם להשלכות שליליות על הפרט. הסובלים מהתמכרות למין מפגינים לעיתים קרובות התנהגויות כגון עיסוק מיני, מערכות יחסים לא יציבות, שינויים תכופים בפרטנרים מיניים, אוננות כפייתית, שקרים לגבי הפעילות המינית של האדם, שליטה ירודה בדחפים, חוסר יכולת להימנע מהתנהגויות מסוימות, והתמדה של התנהגויות אלה למרות התוצאות השליליות.

בניגוד להתמכרויות מסורתיות, הנחשבות קשורות לחומרים, התמכרות למין נחשבת להתמכרות תהליכית, שכן מדובר בתגמול תחושות של הנאה, בריחה והקלה מההתנהגות הכפייתית. מכורים למין בדרך כלל עוסקים באופן כפייתי בהתנהגות כדרך להתמודד עם לחץ, בדידות, או, במקרים מסוימים, להתנתק מהמציאות. עבור אלה הנאבקים עם התמכרות למין, ההתנהגות משמשת לעתים קרובות בריחה מחיי היומיום שלהם ומצבים מלחיצים.

סימנים ותסמינים של התמכרות למין

ישנם מספר תסמינים המשמשים לאבחון התמכרות למין, כולל:

• חיפוש כפייתי אחר סיפוק מיני בכל אמצעי שיידרש, למרות התוצאות השליליות
• סובלנות וצורך מוגבר בהתנהגות מינית תכופה ואינטנסיבית יותר על מנת להשיג את אותה רמת סיפוק
• אובדן שליטה, קושי להכיל או להפסיק את ההתנהגות
• מעורבות בהתנהגויות שעלולות להיות מסוכנות
• חוסר יכולת ליצור או לקיים מערכות יחסים נאמנות
• חוסר יכולת להתנגד לגירויים המפעילים את ההתנהגות, כגון פורנוגרפיה או שיחות מיניות באינטרנט
• מרדף מתמיד אחר פעילויות בעלות סיכון גבוה להשלכות שליליות, כולל הזנחת עבודה, משפחה ומחויבויות חברתיות
• הזנחת הבריאות הגופנית לצורך עיסוק בהתנהגות
• חוסר יכולת לזהות את המצב ו/או לפנות לעזרה

הגורמים להתמכרות למין

הסיבה המדויקת להתמכרות למין אינה ידועה, אך הניסיון הקליני והמחקר מצאו כי שילוב של גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים הם התורמים.

ברמה הביולוגית, מאמינים כי התמכרות למין קשורה לשינויים במוח הגורמים לרמות מוגברות של דופמין ומוליכים עצביים אחרים להשתחרר במהלך פעילות מינית. זה בתורו גורם לתשוקה מוגברת לגירוי מיני נוסף. זה מחזק את ההנאה הקשורה להתנהגות מינית, מה שמוביל לעיסוק תכוף יותר בהתנהגות כפייתית מינית.

מבחינה פסיכולוגית, גורמים מאמינים להתמכרות למין כוללים טראומת ילדות, כגון התעללות או הזנחה, טראומה לא פתורה היוצרת צורך בתיקוף פיזי, ובעיות רגשיות. גורמים חברתיים וסביבתיים כגון בעיות במערכות יחסים, לחץ לא מנוהל והמסרים של החברה סביב מין יכולים גם הם לתרום להתפתחות התמכרות למין.

טיפול בהתמכרות למין

הטיפול בהתמכרות למין מתמקד בדרך כלל בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), טיפול קבוצתי ותוכניות 12 צעדים. CBT עוזר לטפל בסיבות הבסיסיות להתמכרות ומלמד מיומנויות כגון שליטה בדחפים, הרגעה עצמית וויסות רגשי. טיפול קבוצתי מסייע לאנשים להבין טוב יותר את ההתמכרות שלהם ולקבל תמיכה חברתית. תוכניות 12 צעדים, כמו Sexaholics Anonymous, מעודדות התנזרות מהתנהגות מינית כפייתית והסתמכות על כוח עליון להחלמה ארוכת טווח.

CBT וטיפולים מבוססי ראיות אחרים יכולים לעזור ביעילות לאלה המתמודדים עם התמכרות למין לזהות את הגורמים הבסיסיים שלהם ולקבל תובנה מדוע הם פונים למין כמנגנון התמודדות או מקור להנאה. הטיפול בהתמכרות למין כולל גם שיפור מיומנויות תקשורת, ניהול מתח, שמירה על מערכות יחסים בריאות, התגברות על בושה ופיתוח הרגלים טובים יותר להשתחרר מהתנהגויות כפייתיות.

החלמה מהתמכרות למין אפשרית עם תמיכה והדרכה נכונה. עזרה ותמיכה מקצועית זמינה למי שזקוק לה. עם העזרה הנכונה, אנשים יכולים להשתחרר ממעגל ההתמכרות ולמצוא ריפוי מתמשך.

הלסבית הצוחקת מאמרים נוספים

עולם מועדוני החשפנות: מבט מעמיק על התעשייה השנויה במחלוקת

מועדוני חשפנות, הידועים גם בשם מועדוני ג'נטלמנים או מועדוני בידור למבוגרים, היו חלק קבוע בחברות במשך מאות שנים. מתרבויות יווניות…

עולם מועדוני החשפנות: מבט מעמיק על התעשייה השנויה במחלוקת

לגלות את הפנינה הנסתרת של ישראל: לחקור את העיר התוססת של רמת גן

ישראל היא מדינה הידועה בהיסטוריה העשירה שלה, בחשיבותה הדתית ובמורכבויותיה הפוליטיות. עם זאת, בין כל ההיבטים הללו שוכנת עיר שלעתים…

לגלות את הפנינה הנסתרת של ישראל: לחקור את העיר התוססת של רמת גן

לגלות את פנינה נסתרת של ישראל: לחקור את הקסם של העיר הרצליה

שוכנת על החוף המרכזי של ישראל, במרחק דקות ספורות מהעיר ההומה של תל אביב, שוכנת העיר המקסימה שלעתים קרובות מתעלמים…

לגלות את פנינה נסתרת של ישראל: לחקור את הקסם של העיר הרצליה